Organisatieontwikkeling - KMO - Machinebouwer

 

De context - voorgeschiedenis

Het bedrijf ontwerpt en maakt productiemachines op maat en heeft een ijzersterke reputatie als flexibele KMO die met creatieve oplossingen komt. Een vlotte samenwerking tussen verkoop, ontwikkelteam en het atelier is essentieel om projecten tijdig, binnen budget en volgens de afgesproken klantenspecificaties op te leveren. In contrast met de technologische hoogstandjes van het bedrijf, is de haperende interne werking. De samenwerking tussen/binnen afdelingen is verstoord. Er zijn heerst ongenoegen en zelfs openlijke conflicten. De integratie van nieuwe collega’s verloopt moeizaam. Meerder ‘anciens’ gaven de voorbije 2 jaar ontslag en anderen dreigen met vertrek als een aantal zaken niet worden aangepakt.

De vraag

De bedrijfsleiding weet vrij goed wat er leeft en heeft al meerdere pogingen ondernomen om de brokken te lijmen. De effecten van de acties zijn evenwel niet duurzaam. De vraag van de gedelegeerd bestuurder aan ons: “Wat moet ik doen om de organisatie terug op de rails te zetten? Ik ben ganse dagen bezig met brandjes blussen en de problemen geraken niet fundamenteel opgelost. Ik sta zelf op het randje van een burnout.”

Onze aanpak

Samen met de bedrijfsleider en zijn adjunct bepalen we een plan van aanpak. Via een diepgaand, individueel gestructureerd interview met een representatief aantal medewerkers uit alle afdelingen, bereiken we een dubbel doel.

  1. We krijgen zicht op wat er echt speelt op niveau van de teams en de samenwerking tussen teams. We leggen verbanden en verwerken de informatie anoniem tot conclusies voor de bedrijfsleiding.

  2. Daarnaast wordt ook duidelijk wat de individuele ambities en motivatoren zijn. Deze informatie delen we – met akkoord van de betrokken medewerkers - met de (bedrijfs)leiding.

Onze aanbevelingen

Inzicht en analyse is natuurlijk maar het begin. Het gaat erom de negatieve spiraal structureel om te buigen. Dat kan door te werken op de oorzaken en niet alleen de symptomen. Onze aanbevelingen betreffen: de invulling van het leiderschap met focus op ‘verbinden’, evolueren naar een feedbackcultuur, het bewust inzetten op visie-verwoording en communicatie, de nood aan een duidelijke organisatiestructuur en heldere functies, werken rond waarden.

Resultaat

Het bedrijf is aan de slag gegaan met alle aanbevelingen en het implementatieplan. Er zijn workshops met de medewerkers georganiseerd rond de bedrijfsvisie. Vanuit deze visie werden gezamenlijk waarden bepaald, wat dan weer een eerste stap betekende naar openlijk communiceren, meer verbinding en feedback durven geven en vragen. Inzicht in de individuele loopbaanambities resulteerde in heldere afspraken rond functie en verantwoordelijkheden. Alles samen zorgde dit voor een positieve dynamiek en drive.

Vorige
Vorige

Fusie van 2 VZW’s

Volgende
Volgende

HR-beleid uitwerken op basis van data - ambitieuze KMO dienstensector